vrijdag 22 maart 2013

Dag 271 - Ik weet het Beter !!! - Deel 1

Context:

Wanneer ik hoor hoe iemand antwoordt/reageert tov een persoon die iets zegt in de telefoon, dan beeld ik me na hun gesprek vaak in hoe ik het gesprek helemaal anders zou doen - in essentie: hoe ik in hun plaats het gesprek 'beter' zou doen. Volgens mij heeft dit te maken met superioriteit, beter weten, willen winnen, meer willen zijn dan, etc.

Oplossing:

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf heb toegelaten en geaccepteerd wanneer iemand spreekt aan de telefoon, mij na het gesprek in te beelden hoe ik het gesprek anders/veel beter zou gevoerd hebben, hetgeen in feite een vorm van roddelen is en zelf-verheerlijking.

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf heb toegelaten en geaccepteerd wanneer een ander de telefoon neerlegt, te denken dat ze het slecht/verkeerd/inefficiënt gedaan hebben, maar in plaats van praktische tips te geven over hoe het dan wel zou moeten, creëer ik achterklap als roddelen in mijn hoofd en projecteer ik mezelf in superioriteit in mijn verbeelding - omdat ik mijn 'inzicht' niet wil delen, of omdat ik denk dat ze het niet waard zijn.

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf heb toegelaten en geaccepteerd denken en geloven dat ik beter niets kan zeggen en ik dan geen risico neem, in plaats van mij te realiseren dat dit een vorm van egoïsme is en ook een vorm van lafheid omdat ik bang ben voor een mogelijk 'negatieve reactie' en ik mijn eigen handeling zal beoordelen volgens de positieve of negatieve feedback, in plaats van mezelf te vertrouwen in gezond verstand.

Wordt vervolgd.

Betreden op eigen risico: http://lite.desteniiprocess.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten