dinsdag 12 maart 2013

Dag 261 - Ik weet het beter!!! - Deel 1

Probleem:

Over luisteren naar anderen heb ik reeds vele blogs geschreven, maar dit lijkt zo'n fundamenteel punt te zijn, met vele aspecten eraan verbonden. Het is eigenlijk heel eenvoudig, als je bedenkt dat als we allemaal in staat waren werkelijk naar elkaar te luisteren, er dan een heel andere wereld zou bestaan dan diegene waarin we nu leven. Zou er oorlog bestaan? Zou er ongelijkheid bestaan?

De dimensie van niet-luisteren die nu naar boven gekomen is heeft te maken met denken dat het niet nodig is om te luisteren. Het gebeurd vaak dat F me ergens een uitleg over geeft (iets praktisch dat moet gebeuren) en ik blijk er achteraf niets van gehoord te hebben en doe alles averechts.

Gesteld werd dat dit een punt is dat te maken heeft met ego: "ik moet niet luisteren - ik weet het allemaal beter".

Laten we kijken...

Oplossing:

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf heb toegelaten en geaccepteerd wanneer een ander iets tegen mij verteld, helemaal niet te luisteren, geen moeite doen om hier te zijn - omdat ik tegen mezelf zeg dat wat er gezegd wordt niet belangrijk is.

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf heb toegelaten en geaccepteerd ervan uitgaan dat als ik er niets van gehoord heb ik later altijd opnieuw kan vragen wat er gezegd werd - of als ik het niet begrijp onmiddellijk om verduidelijking te vragen ipv in mezelf weg te draaien als een vorm van apathie.

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf heb toegelaten en geaccepteerd in mezelf een sabotage gebouwd te hebben tegenover wanneer anderen mij iets uitleggen, waar ik de neiging heb om gewoon niet te luisteren en in mijzelf weg te draaien alsof ik een radio knop omdraai en weg ben.

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf heb toegelaten en geaccepteerd denken en geloven dat het moeite kost om naar anderen te luisteren en dit te definiëren als werk.

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf heb toegelaten en geaccepteerd ademen te definiëren als werk.

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf heb toegelaten en geaccepteerd mezelf af te scheiden van de ander door mezelf niet in hun schoenen te plaatsen, maar in plaats daarvan zelf-gecentreerd te blijven en feitelijk niets te horen.

Wordt vervolgd...

Start je eigen proces: http://lite.desteniiprocess.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten