zaterdag 29 september 2012

Dag 119 - Het breken van een patroon

Patroon: wanneer ik de afwas doe is er telkens een moment waarbij ik mijn focus verlies met als gevolg dat ik lang doe over het doen van de afwas - terwijl het een karwei van 10 minuten zou moeten zijn. Wat er gebeurd is dat ik ten eerste onvoorbereid begin aan de afwas, en dus stappen oversla die ik ter voorbereiding zou kunnen doen en ook dat ik niet kijk naar de totaliteit van wat er allemaal gedaan moet worden om van de ene staat (een vuile keuken) naar een andere (een propere keuken) te komen, waardoor ik op het einde vaak voor verrassingen kom te staan aangaande dingen die plotseling 'ook nog gedaan moeten worden' - maar die ik had kunnen voorzien indien ik voor te beginnen een moment genomen had om te overzien wat het precies is dat ik allemaal zal moeten doen om van A naar b te gaan.

Ik weet dat ik in staat ben sneller en efficiënter te werken - zonder daarom angst als motivator te gebruiken  - in momenten wanneer ik inzie dat er geen tijd te verliezen is omdat er nog iets belangrijks gedaan moet worden na de afwas. Ik heb dan geen problemen om op een gefocuste manier te werken en de job snel te klaren. Het is dus een kwestie van wilskracht.

Ik ben diegene die beslist wat hij doet met zijn adem. Stuur ik mijzelf in de fysieke werkelijkheid of misbruik ik de activiteit van het afwas doen als een manier om mijn gedachten als verbeelding de vrije loop te laten?

Dit patroon sleept nu reeds maanden aan en zal er vaak mee eindigen dat ik plots besef wat ik aan het doen ben, vervolgens snel snel begin te werken, ik hierdoor zaken over het hoofd zie, ik geïrriteerd geraak en vervolgens met een gevoel van onpasselijkheid aan mijn volgende activiteit begin.

(wordt vervolgd)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten