zaterdag 25 mei 2013

Dag 317 - Optimisme & Zelfbedrog - Deel 10

Probleem:

Ik heb de neiging hoge verwachtingen te willen neerleggen bij anderen, ook al kan ik voor mezelf niet met zekerheid zeggen of ik hieraan tegemoet zal kunnen komen. Dit is problematisch, want er ontstaat op die manier veel frustratie: enerzijds van mijn kant, omdat ik wanhopig probeer mijn woord te houden maar op een gegeven moment toch 'slecht nieuws' moet gaan brengen. En aan de kant van de andere partij die nu op mijn woord heeft voortgebouwd en ik niet kan opleveren.

Ik zie dat dit o.a. te maken heeft met het verlangen om 'goed' te zijn en 'datgene te kunnen geven wat men wenst'. Het is duidelijk dat dit 'goed' zijn evenwel extreem boosaardig is in zijn gevolgen, want uiteindelijk loopt alles in het honderd en ik was reeds van bij het begin van date grote risico op de hoogte, indien ik maar oprecht met mezelf geweest was.

Goed willen zijn heeft dus extreem boosaardige gevolgen...

Oplossing:

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf heb toegelaten en geaccepteerd in mijn samenwerking met anderen, te hoge verwachtingen neer te leggen, wanneer ik ergens wel weet dat er reëel risico is dat ik niet kan opleveren - maar ik sla dit in de wind als zijnde 'van secundair belang', omdat het 'in de toekomst is', want ik vind de mooie woorden blijkbaar belangrijker dan de vraag of ik mijn woord zal kunnen houden op lange termijn.

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf heb toegelaten en geaccepteerd mijn eigen engagement tov anderen niet ernstig te nemen - en mij niet af te vragen hoe het zal zijn voor hen wanneer de afspraak niet kan worden nagekomen en ook mij niet te realiseren dat ik de rommel dan achteraf zelf moet opruimen.

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf heb toegelaten en geaccepteerd hoge verwachtingen neer te leggen, omdat ik denk dat als ik een meer bescheiden prognose maak, men mij niet leuk zal vinden, men mij niet graag zal hebben, en ik in mezelf teleurgesteld zal zijn; in plaats van mij te realiseren dat als ik mezelf vertrouw in gezond verstand en ik mezelf aanvaard, dan maakt het niet uit wat de reactie is van de andere partij, want dan is mijn prognose gewoon wat het is - maar dan weet ik wel dat ik zonder problemen mijn target haal.

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf heb toegelaten en geaccepteerd verwachtingen scheppen gebaseerd op wie ik wil zijn, ipv op basis van wat ik momenteel weet over mezelf en wat ik van mezelf redelijkerwijs kan verwachten.

(Wordt vervolgd...)

http://lite.desteniiprocess.com


Geen opmerkingen:

Een reactie posten