dinsdag 11 juni 2013

Dag 320 - Gedragspatronen uit de Kindertijd

Toen ik vandaag bezig was aan een opdracht voor DIP, kwam ik tot een interessante vaststelling. Ik had reeds in het verleden voor mezelf gezien dat ik 'meerdere persoonlijkheden' ontwikkeld had in en doorheen mijn jeugd als een manier om verschillende realiteiten te 'managen'.

Wat ik vandaag echter zag was de diepere dimensie hiervan.

Thuis had ik als kind een nauwe band met mijn zussen. Ik bracht redelijk wat tijd met hen door en speelde ook met hen. Thuis waren zij in essentie mijn beste vrienden.

Deze persoonlijkheid van iemand die in feite zacht is en teder, strookte echter niet met wat ik wilde bereiken in de grotere wereld, waar ik geloofde dat om 'iemand' te zijn, om 'een naam te hebben', men 'hard' moet zijn en vrees moet opwekken in anderen.

Hierop ontwikkelde ik een persoonlijkheid die het omgekeerde was van wie ik was in het bijzijn van mijn zussen. Wanneer ik geconfronteerd werd met inconsistenties in mijn presentatie, ontkende ik dat ik zulk een relatie had met mijn zussen - laat staan dat ik met hen zou spelen.

Ik baseerde deze persoonlijkheid voornamelijk op wat ik op de televisie gezien had - in verband met hoe men zich kan voordoen als zijnde 'hard' en 'ruig', en zo bouwde ik aan mijn persoonlijkheid, als mijn schild van vlees en bloed om mezelf te positioneren in mijn wereld.

Ten slotte geloofde ik dat om werkelijk gerespecteerd te worden, men moet overgaan tot het kwetsen van anderen. Dit gedragspatroon heb ik ook later in mijn leven vaak geobserveerd in anderen...

Oplossing:

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf heb toegelaten en geaccepteerd mezelf te schamen voor wie ik was 'thuis' - omdat ik dit definieerde en veroordeelde als zijnde 'zwak' en minderwaardig.

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf heb toegelaten en geaccepteerd bang zijn dat als ik niet 'meeliep' in de stoet van ego's ik platgewalst zou worden in het systeem en dat ik niet zou overleven.

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf heb toegelaten en geaccepteerd kracht definiƫren in en als het hebben van een ego - ipv mij te realiseren dat kracht feitelijk hier is als mezelf in en als fysieke expressie met anderen in zelf-oprechtheid.

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf heb toegelaten en geaccepteerd mezelf als leven te verraden dmv angst en illusies - ipv mezelf te vertrouwen in gezond verstand en zelf-stabiliteit.

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf heb toegelaten en geaccepteerd inferieur te worden aan mezelf het moment dat ik begonnen ben met het najagen van het respect van anderen - ipv mezelf te respecteren in zelf-oprechtheid en te kijken naar wie ik graag wil zijn voor mezelf.

Wordt vervolgd...

http://lite.desteniiprocess.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten