donderdag 6 juni 2013

Dag 319 - Provocatie en Agressie

Context: wanneer ik s'morgens naar mijn werk ga kom ik voorbij een drukke baan waar voetgangers de straat oversteken en het gebeurde dat een bestuurder claimde dat hij het recht had om door te rijden terwijl het licht op groen stond voor de voetgangers. Toen één van de voetgangers die aan het oversteken was hem geagiteerd teken deed dat het licht voor hen op groen stond - schoot de bestuurder uit zijn kram en begon hij agressief te gesticuleren vanuit zijn wagen naar de voetganger.

Hier begon ik me onmiddellijk voor te stellen hoe ik als voetganger woest tegen de wagen zou schoppen en zelfs de man uit zijn wagen zou sleuren en tegen hem beginnen schreeuwen - helemaal overtuigd van mijn 'rechtvaardigheid'.

Ik zie echter dat dit een geprogrammeerde reactie is gebaseerd op wat ik op de TV gezien heb - waarbij iemand die iets 'verkeerd' doet onmiddellijk met geweld en terreur gestraft moet worden.

Hierachter ligt het geloof dat omdat een ander vanuit zijn ego reageert, dit mij het recht geeft om agressief op te treden en te 'straffen' en 'intimideren' en in essentie geweld aan te doen.

Oplossing: Ik vergeef mezelf dat ik mezelf heb toegelaten en geaccepteerd in mijn verbeelding bestaan als geweld tegenover een ander omdat ik denk dat ze iets verkeerd gedaan hebben.

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf heb toegelaten en geaccepteerd in mijn verbeelding denken dat ik 'macht' heb wanneer ik erin slaag de ander te intimideren.

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf heb toegelaten en geaccepteerd macht en autoriteit te koppelen aan intimidatie en het uitoefenen van geweld.

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf heb toegelaten en geaccepteerd niet inzien dat de reactie begint omdat iemand zich in het publiek gekleineerd voelt en 'uitgedaagd' voelt, omdat iemand het 'durft' om hem in vraag te stellen - en hieruit komt de reactie voort van iemand die zijn gelijk wil bewijzen ongeacht wat de gevolgen zijn.

Ik engageer mezelf ertoe om wanneer en als ik sociaal conflict voor mij zie - mezelf te stoppen en te ademen en mij te realiseren dat dit puur een strijd van ego's is zonder geen enkele betekenis - en dus engageer ik mezelf te kijken naar de situatie in gezond verstand zonder partij te kiezen en te kijken naar hoe deze situatie veroorzaakt wordt en een oplossing te zien die best is voor iedereen.

Ik engageer mezelf ertoe om mezelf in de schoenen te plaatsen van diegene die zich geprovoceerd voelt en van de provocateur om te zien dat elkeen gewoon reageert vanuit zijn eigen beperkte perceptie en uit zelf-behoud.

Ik engageer mezelf ertoe om wanneer en als ik sociaal conflict zie, mezelf te stoppen en te ademen en mij te realiseren dat ik getest wordt en dat ik verondersteld ben niet te reageren en mezelf te vertrouwen.

Ik engageer mezelf ertoe om te staan als de oplossing en in eerste instantie het conflict te vermijden door niet opzettelijk te provoceren - hetgeen de enige intentie heeft van een conflict te starten.

Ik engageer mezelf ertoe om wanneer zich conflict situaties voordoen, mezelf te sturen in adem en in adem mezelf te vertrouwen dat ik een oplossing kan zien die best is voor iedereen.

http://lite.desteniiprocess.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten