vrijdag 13 december 2013

Dag 268 - Het projectiemechanisme

Deze blog is een toevoeging op mijn serie over 'Macht' - ofschoon ik alle dimensies van macht gedaan heb (Angst dimensie, Gedachte dimensie, verbeelding, achterklap, reactie, fysieke), is er mij deze avond een ander perspectief gepresenteerd dat ik nu verder wil uitwerken.

Het mechanisme werkt als volgt: wanneer ik deze 'reactie' heb van angst/woede/paniek tegenover een persoon dan percipieer ik 'in de ogen van de mind' dat de ander 'mij iets aandoet' - zich op een bepaalde wijze tegenover mij gedraagt.

Het punt is nu te onderzoeken hoe ikzelf me op deze wijze tegenover anderen gedraag, aangezien wat we in anderen 'zien' en waar we ons in anderen kwaad over maken steeds een projectie is van wat we niet over onszelf willen zien.

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf heb toegelaten en geaccepteerd misbruik te maken van mijn positie om mijn macht neer te zetten over anderen.

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf heb toegelaten en geaccepteerd ervan genieten om anderen voor mij te laten werken en aan mij te moeten gehoorzamen als een slaaf.

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf heb toegelaten en geaccepteerd anderen tegen iemand opzetten - als een manier om hen te straffen.

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf heb toegelaten en geaccepteerd een ander te verraden en in die zin laf te zijn - ipv op een respectvolle manier te communiceren met de persoon waar hoegenaamd een issue mee is.

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf heb toegelaten en geaccepteerd een ander moedwillig zwart te maken - ipv te respecteren wat best is voor iedereen.

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf heb toegelaten en geaccepteerd anderen slechts te zien 'in relatie tot mijzelf' ipv hen te zien 'op zichzelf als wie zij zijn'

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf heb toegelaten en geaccepteerd gewoontes van superioriteit in de mind te creƫren tov de mensen in mijn wereld - waardoor ik mijn interacties beperk of conditioneer.

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf heb toegelaten en geaccepteerd gefrustreerd te zijn omdat ik denk dat ik niet genoeg 'krijg', omdat ik niet genoeg 'gegeven wordt' - ipv mij af te vragen of ik genoeg geef aan anderen.

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf heb toegelaten en geaccepteerd 'overleven' als een excuus te gebruiken om niets te geven aan anderen - en vooral te kijken naar hoe ik voordeel kan halen uit een relatie.

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf heb toegelaten en geaccepteerd gericht te zijn op mijn eigen overleven, en niet te kijken naar wat best is voor iedereen.

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf heb toegelaten en geaccepteerd te denken dat ik niets te geven heb - hetgeen niet waar is.

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf heb toegelaten en geaccepteerd schaarste als een excuus gebruiken om niet te geven/delen/communiceren.

Ik engageer mezelf ertoe een patroon neer te zetten van geven, delen & communiceren, zodat ik geef wat ik zou willen krijgen.

Ik engageer mezelf ertoe te geven aan anderen als mezelf zoals ikzelf zou willen krijgen.

http://lite.desteniiprocess.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten